کسب و کار فرآوری گیاه لوفا چه ویژگیهایی دارد؟ درآمد این کسب و کار چقدر است و برای راهاندازی آن چه میزان سرمایه اولیه نیاز است؟ آیا فرآوری گیاه لوفا میتواند یک کسب و کار خانگی باشد؟ و بسیار سؤالهای دیگر... . در ادامه سعی میشود به تمام آنچه که مربوط به کسب و کار فرآوری اسفنج لوفا است پاسخ داده شود. در این بخش بیشتر به مسائل مالی و مزیتها و فرصتهای منحصربهفرد این کسب و کار پرداخته میشود. از اینکه این مطالب را دنبال میفرمایید از شما سپاسگزاریم. فرآوری اسفنج لوفا، یک کسب و کار صنعتی است، مواد اولیه اصلی این کسب و کار، اسفنجهای گیاهی لوفا است که محصولات متنوعی از آنها تولید میشود. عمده محصولاتی که از اسفنجهای لوفا تولید میشوند، محصولات مراقبت از پوست، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات آشپزخانه، تزیینی و کاربردهای خلاقانه میباشند. برای راهاندازی کسب و کار فرآوری اسفنج لوفا سؤالهای مهمی مطرح میشوند؛ اینکه درآمد فرآوری اسفنج لوفا چه میزان است؟ چه مقدار سرمایهاولیه نیاز دارد؟ بازار فروش محصولات تولید شده کجاست؟ آیا فرآوری اسفنج لوفا نیز یک کسب و کار زود بازده است؟ بهتر است با چه وسعتی این کسب و کار شروع شود؟ مواد اولیه که همان اسفنج گیاهی لوفا است را چگونه باید تهیه نمود؟ و بسیار سؤالهای دیگر... . در ادامه سعی میشود توضیح کاملی از این فرصت شغلی ارائه شود. از اینکه مطالب را دنبال مینمایید از شما سپاسگزاریم. همانطور که در زیربخش «کسب و کار پرورش گیاه لوفا» بیان شد، کسب و کارهای خانگی اگر به درستی مدیریت شوند، در مقایسه با کارگاهها یا کارخانههای همان حرفه، بسیار پربازدهتر هستند. علت این است که تمام کارها در خانه انجام میشود و هزینه اضافی برای فضای کار پرداخت نمیشود. نیروی کار کسب و کار خانگی نیز، افراد خانواده هستند که به صورت تمام وقت یا نیمه وقت کارهای مربوطه را انجام میدهند. افراد خانواده در نهایت اخلاص برای کسب و کاری که خودشان رئیس و صاحب آن هستند زحمت میکشند و کارها را با بهترین کیفیت انجام میدهند، ضمن اینکه هزینهای هم برای کارگر پرداخت نمیکنند. بنابراین هر خانه میتواند کارخانهای باشد که نه هزینهای برای ساخت کارخانه صرف شده و نه به کارکنان حقوق میپردازد و در نهایت سود حاصل به صورت عادلانه بین اعضای خانواده تقسیم میشود. |
آیا فرآوری اسفنج لوفا نیز میتواند به عنوان یک کسب و کار خانگی باشد؟ بله، قطعاً میتواند. تمام کارها میتواند در وسعت یک پارکینگ منزل یا یک اتاق انجام شود. ابزارهای این کسب و کار بینهایت ساده هستند، یک قیچی خوب، یک اره مخصوص، نخ و سوزن یا برای سرعت بخشیدن در برخی از کارها نهایتاً یک چرخ خیاطی لازم است. این ابزارها بهراحتی قابل تهیه هستند و قیمت چندانی ندارند. تنها هزینهای که قابل توجه است، سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه است، چرا که در حال حاضر اسفنجهای گیاهی لوفا قیمت کمی ندارند! به عنوان مثال برای تهیه 10 هزار عدد اسفنج خام لوفا مبلغی حدود 15 میلیون تومان لازم است.
آیا برای فرآوری اسفنج لوفا و تولید محصولات نهایی به تخصص ویژهای نیاز است؟ برای تولید بسیاری از محصولات، تنها برش اسفنج لوفا کافی است. به عنوان مثال برای تولید اسفنج ظرفشویی یا اسکاچ لوفا، تنها کافی است اسفنجهای خام لوفا در اندازه حدود 13 سانتیمتر برش زده شوند. درواقع از یک اسفنج متوسط لوفا با اندازه حدود 45 سانتیمتر تقریباً سه عدد اسفنج ظرفشویی بهدست میآید. به عنوان مثال دیگر، برای تولید لیف حمام ساده [تقریباً مشابه نمونههای خارجی موجود در ایران]، کافی است اسفنجها در اندازههای حدود 15 سانتیمتر برش زده شوند و یک دسته برای آویزان کردن لیف به آن متصل شود. درواقع از یک اسفنج خام متوسط، حدود 2 عدد لیف گیاهی لوفا قابل تولید است. پد لایهبردار لوفا نیز از محصولات اصلی این حوزه به حساب میآید که برای تولید آن کافی است ابتدا اسفنج خام لوفا به صورت یک صفحه درآید و سپس در ابعادی که برای دست مناسب باشد، به صورت بیضی یا دایره توسط قیچی برش زده شود. از هر اسفنج متوسط لوفا حدود 6 تا 8 عدد پد صورت قابل تولید میباشد. با در نظر گرفتن تعداد و قیمت هر یک از محصولات میتوان درآمد حاصل از فرآوری اسفنج لوفا را محاسبه نمود. در جدول زیر برخی از این محاسبات انجام شده است. این قیمتها برای مصرفکننده و به تومان میباشند و در مقایسه با محصولات خارجی مشابه بسیار ارزانتر هستند.
عنوان محصول | قیمت محصول | تعداد محصول تولید شده از یک اسفنج متوسط | قیمت مصرف کننده به صورت تقریبی |
لیف حمام ساده | 6000 | 2 | 12000 |
پد صورت | 1000 | 7 | 7000 |
اسفنج ظرفشویی | 2500 | 3 | 7500 |
صندل | 20000 | 1 | 20000 |
کاربردهای خلاقانه | شما تعیین میکنید | شما تصمیم میگیرید که چگونه خلق کنید | خلاقیتِ شماست، پس شما بنیانگذار آن خواهید بود |
همانطور که توضیح داده شد، فرآوری اسفنج لوفا به تخصص ویژهای نیاز ندارد، کار سادهای است و درآمد معقولی هم دارد. بنابراین میتواند به عنوان یک کسب و کار خانگی پرسود و کم رقیب به حساب بیاید. محصولات شما در طیف وسیعی از فروشگاهها قابل عرضه است و با توجه به عدم فراگیری این محصولات در ایران برای بسیاری از مخاطبان جالب توجه است. اینکه از یک گیاه به عنوان لیف حمام استفاده شود، یا از یک گیاه برای شستشوی ظروف، کاشی و شیشه بدون ایجاد کوچکترین خط و خش استفاده شود، کنجکاوی بسیاری را در پی دارد. فروشگاههای حوله، لوازم خواب و حمام، فروشگاههای لوازم ریز آشپزخانه، عطاریها، هایپرمارکتها، فروشگاهها و نمایشگاههای صنایع دستی، فروشگاههای اینترنتی و بسیار بازارهای دیگر فرصت مناسبی برای عرضه محصولات لوفا است. انعقاد قرارداد با انجمنهای فعال در حوزه بهداشت و سلامت نیز فرصت بینظیری برای عرضه محصولات لوفا است. البته راهحل سادهتری هم وجود دارد و آن سپردن به صورت عمده به پخشکنندهها است. درواقع با توجه به اینکه محصولات لوفا هم از یک اصالت گیاهی برخوردار هستند و هم در کشور عزیز ما فراگیر نشدهاند، یک مورد خاص و منحصربهفرد میباشند که بازار وسیع یک کشور را در اختیار دارند.
لطفاً افکارتان را قطع نمایید و بهیاد بیاورید در زیربخش «کسب و کار پرورش گیاه لوفا» توضیح داده شد که مزرعهای با مساحت 2000 متر مربع برای پرورش گیاه لوفا بسیار ایدهآل است. هم وسعت آن در توان یک کشاورز است و هم درآمد آن قابل توجه است. همانطور که میدانید دوره کاشت و برداشت گیاه لوفا حدود 6 تا 8 ماه است. بنابراین کسب و کار خانگی پرورش گیاه لوفا بعد از گذشت این مدت تقریباً متوقف میشود و منتظر سال جدید میماند. احتمالاً شما هم به این فرصت ویژه پی بردهاید و قدر آن را خواهید دانست. بله، همان کشاورز که گیاه لوفا را پرورش داد، میتواند مقداری از اسفنجها را به صورت خام بفروشد و بقیه را نگه دارد و خودش کار فرآوری اسفنج را انجام دهد. درواقع کشاورز با بهکار گرفتن یک صنعت تبدیلی میتواند هم سود چندین برابری بهدست بیاورد و هم از هدر رفت زمان بیکاری خود جلوگیری کند. درآمد حاصل از فرآوری 15000 اسفنج متوسط لوفا که از یک مزرعه با مساحت 2000 مترمربع قابل برداشت است، در جدول زیر آمده است. در جدول زیر اسفنجها با اندازه متوسط 45 سانتیمتر و کیفیت بافت مناسب در نظر گرفته شده است و این را نیز میپذیریم که تمام محصولات مزرعه یک دست و هم اندازه نیستند. درنهایت در صورتی که کشاورز بعد از تولید محصول خام، آن را فرآوری نماید، درآمدهای زیر قابل تصوّر است. لازم به ذکر است که قیمتها برای مصرفکننده بوده و به تومان است، همچنین قیمتها خالص نبوده و باید هزینههای تولید و بستهبندی و عرضه را از آن کم نمود. در هر صورت این قیمتها در مقایسه با نمونه خارجی و وارداتی این محصولات بسیار ارزانتر هستند. برای مثال لیف حمام ساده در جدول زیر با قیمت 6000 تومان به دست مصرفکننده میرسد اما نمونه مشابه وارداتی که در بازار نیز موجود است، حدود 18000 تومان میباشد.
عنوان محصول | قیمت محصول | تعداد محصول تولید شده از یک اسفنج متوسط لوفا | درآمد حاصل از فرآوری 15000 اسفنج متوسط لوفا |
لیف حمام ساده | 6000 | 2 | 180 میلیون |
پد صورت | 1000 | 7 | 105 میلیون |
اسفنج ظرفشویی | 2500 | 3 | 110 میلیون |
صندل | 15000 | 1 | 225 میلیون |
همانطور که بیان شد، مبالغ فوق قیمت مصرفکننده هستند، بنابراین باید هزینه تولید، بستهبندی، عرضه محصول و در صورت لزوم تبلیغات از آن کم شود. با توجه به سادگی فرآوری محصولات لوفا، هزینه تولید آن نسبتاً اندک است و حدود 10 درصد قیمت مصرفکننده میباشد. بستهبندی هم حداکثر 5 درصد قیمت مصرفکننده خواهد بود. هزینه اصلی مربوط به عرضه محصول است. با توجه به روشی که انتخاب میکنید، این هزینه متفاوت است. اگر تمام محصول را به پخشکننده عمده بسپارید و به طور کامل فرایند عرضه را به آنها محول کنید، درصد زیادی در حدود 50 تا 60 درصد قیمت مصرفکننده را از دست میدهید. اما اگر خودتان در فرایند عرضه محصول نقش داشته باشید و تا حد ممکن خودتان محصولات را به صورت مستقیم عرضه کنید، سود بیشتری نصیبتان میشود. به طور متوسط بهتر است 35 درصد قیمت مصرفکننده را به عنوان هزینه عرضه محصول درنظر داشته باشیم. در این صورت 50 درصد از مبالغ فوق که به صورت قیمت پشت بستهبندی محصول بودند، کاسته میشود. یعنی درآمد حاصل از فرآوری و عرضه 15000 اسفنج متوسط لوفا به صورت لیف ساده حمام، به جای 180 میلیون که در جدول فوق آمده است، حدود 90 میلیون تومان خواهد شد. در این محاسبه هنوز قیمت مواد اولیه درنظر گرفته نشده است، و فرض براین است که کشاورز بعد از دوره برداشت محصول، آنها را فراوری نماید. اما اگر بخواهیم این مواد اولیه را همگام با فرآوری و تولید محصول اندک اندک خریداری نماییم، در مجموع برای 15000 اسفنج به طور متوسط 20 میلیون تومان هزینه میشود که باز هم 70 میلیون تومان باقی میماند. بیایید یک احتمال دیگر را نیز در نظر بگیریم؛ حتی اگر فرض کنیم برای تهیه 15 هزار عدد اسفنجهای خام لوفا با مبلغی حدود 20 میلیون تومان در شروع کار زیاد نباشد، مسئله مهمی که وجود دارد، امکان تهیه این اسفنجها است، واقعیتی که وجود دارد این است که در حال حاضر حجم اسفنجهای تولید شده توسط کشاورز کمتر از نیاز بازار میباشد، بنابراین برای تأمین اسفنجهای لوفا یک شرایط رقابتی و حتی کمبود وجود دارد. بنابراین اگر در کنار فرآوری اسفنج لوفا، پرورش گیاه لوفا نیز انجام شود، شرایط و فرصت ویژهای را بهوجود خواهد آورد که بیشترین بازده و سود و مطمئنترین شرایط کسب و کار را دارد. بیایید به چند سوال فکر کنیم؛ چه حرفههایی را سراغ دارید که در سراسر ایران تنها افراد اندکی متخصص آن باشند، اما مشتریانشان تمام مردم کشور؟ مجدداً با دقت این سؤال را بخوانید و چند دقیقه به خود فرصت فکر کردن بدهید. در سال چند عدد اسفنج ظرفشویی در کشور استفاده میشود؟ چند نفر به سلامت پوست خود اهمیت میدهند و مایل هستند در کنار چندین مخارج دیگر از لیف لایهبردار طبیعی لوفا نیز استفاده نمایند و لذت یک ماساژ و استحمام متفاوت را تجربه کنند؟ چه تعداد مادر به فکر سلامت پوست کودک خود هستند؟ چند نفر کنجکاو هستند تا صندل با الیافی گیاهی را امتحان کنند؟ چه تعداد مشتاق هستند تا از نوآوری شما استفاده کنند؟ و کاربردهای بسیارِ دیگر. به این وسعتِ هولناکِ بازار فروش، این را هم اضافه کنید که فرآوردههای لوفا، مصرفی هستند و شما یک بازار پایدار را در اختیار دارید. این موضوع را یادآوری میکنیم که محصولات شما چند سال ماندگاری دارد، قطعاً فرصت و آزادی عمل زیادی برای فروش محصول دارید! |
بهخاطر داشته باشید، سرمایه اصلی شما پول و دارایی نقدی نیست! سرمایه شما دانش، تجربه، همّت و خلاقیت شماست. به عبارت دیگر مهمترین سرمایه شما این است که کارآفرین باشید. یک کار آفرین در هر شرایط زمانی و مکانی و با هر امکان مالی، میتواند ثروت بیافریند.